Tim
Postanite dio BITINFO tima

Društveni roboti se sve više koriste za podršku u obrazovnom kontekstu. No, utječe li zvuk društvenog robota na to koliko dobro rade, posebno kada imaju posla s timovima ljudi? Timski rad ključni je čimbenik ljudske kreativnosti, potiče suradnju i nove ideje. Danski znanstvenici namjeravaju saznati hoće li roboti koji koriste glas dizajniran da zvuči karizmatično biti uspješniji kao pomagači timske kreativnosti.

“Imali smo robota koji je timovima učenika davao upute u kreativnom zadatku. Robot je koristio samouvjeren, strastven—tj. karizmatičan—ton glasa ili normalan, stvaran ton glasa”, rekla je dr. Kerstin Fischer iz Sveučilište Južne Danske, dopisni autor studije u Frontiers in Communication. “Otkrili smo da su ideje učenika bile originalnije i razrađenije kada je robot govorio karizmatičnim stilom govora.”

Može li robot biti karizmatičan?

Znamo da društveni roboti koji djeluju kao voditelji mogu potaknuti kreativnost i da uspjeh voditelja barem djelomično ovisi o karizmi: ljudi reagiraju na karizmatični govor tako da postaju samouvjereniji i angažiraniji. Fischer i njezini kolege željeli su vidjeti može li se ovaj učinak reproducirati s glasovima društvenih robota korištenjem funkcije pretvaranja teksta u govor osmišljene za karakteristike povezane s karizmatičnim govorom, kao što je specifičan raspon tonova i način naglašavanja riječi. Razvijena su dva glasa, jedan karizmatični i jedan manje izražajan, na temelju niza parametara koji su u korelaciji s percipiranom karizmom govornika.

Znanstvenici su regrutirali pet razreda sveučilišnih studenata, a svi su pohađali tečajeve koji su uključivali element timske kreativnosti. Učenicima je rečeno da testiraju kreativnu radionicu, koja je uključivala razmišljanje o idejama na temelju slika i zatim korištenje tih ideja za osmišljavanje novog čokoladnog proizvoda. Radionicu su vodili videozapisi robota koji govori: predstavlja zadatak, uvjerava timove učenika da nema loših ideja, a zatim im čestita na obavljenom zadatku i traži od njih da ispune upitnik za samovrednovanje. Upitnik je ocjenjivao izvedbu robota, vlastita stajališta učenika o tome kako je prošao njihov timski rad i uspjeh sesije. Istraživači su također mjerili kreativnost svake sesije, mjerenu brojem proizvedenih originalnih ideja i koliko su bile razrađene.

Snaga kreativnosti s karizmom

Grupa koja je čula karizmatični glas ocijenila je robota pozitivnije, smatrajući ga karizmatičnijim i interaktivnijim. Njihova percepcija timskog rada bila je pozitivnija, a proizvodili su originalnije i razrađenije ideje. Više su ocijenili svoj timski rad. Međutim, grupa koja je čula nekarizmatični glas smatrala se otpornijom i učinkovitijom, vjerojatno zato što je manje karizmatičan vođa doveo do bolje organizacije samih članova tima, iako su proizveli manje ideja.

“Sumnjao sam da karizmatični govor ima vrlo važne učinke, ali naša studija daje jasne dokaze o učinku karizmatičnog govora na kreativnost slušatelja”, rekao je dr. Oliver Niebuhr sa Sveučilišta Južne Danske, koautor studije. “Ovo je prvi put da je pronađena takva veza između karizmatičnih glasova, umjetnih zvučnika i kreativnih rezultata.”

Znanstvenici su istaknuli da iako su sesije s karizmatičnim glasom općenito bile uspješnije, nisu svi timovi reagirali identično na različite glasove: prethodna iskustva u njihovim različitim razredima možda su utjecala na njihov odgovor. Bit će potrebna veća istraživanja kako bi se razumjelo kako su ti vanjski čimbenici utjecali na učinak tima.

“Robot je bio prisutan samo u video zapisima, ali moglo bi se posumnjati da bi veća izloženost ili ponovljena izloženost karizmatičnom stilu govora imala još jače učinke”, rekao je Fischer. “Štoviše, mijenjali smo samo nekoliko značajki između dva uvjeta robota. Ne znamo kako bi se veličina učinka promijenila ako bi druge ili više značajki varirale. Konačno, budući da se karizmatični obrasci govora razlikuju među kulturama, očekivali bismo da isti podražaji neće dati iste rezultate u svim jezicima i kulturama.”

TechXplore

Podijeli

BITINFO d.o.o.

Kralja Tomislava 159, 88260 Čitluk, BiH
Tel: +387 36 656 539
Mob: +387 63 463 386
Email: [email protected]

Bitinfo web dizajn

Id.Br.: 4227688750007
PDV broj: 227688750007
Broj računa: 3381202247557718
IBAN: BA393381204847560753
SWIFT: UNCRBA22
Bitinfo
hrHR